Емоційний розвиток не менш важливий, ніж когнітивний чи фізичний, соціальний чи мовленнєвий, і вимагає від дорослих не меншої уваги і підтримки. Поведінка дорослих може як підтримати, так і загальмувати емоційний розвиток дитини.
Емоційному розвиткові сприяє така поведінка дорослих, яка робить їх джерелом комфорту і підтримки.
Тепло
Під словом «тепло» розуміється інтерес до дітей, доброзичливість і реакцію на їхні потреби. Діти відчувають, що їх люблять, цінують, приймають. Тепло може виражатися в тому, що дорослі:
· завжди поруч;
· торкаються ніжно дитини;
· встановлюють і підтримують з нею зоровий контакт;
· використовують можливість щоб поговорити з дитиною;
· розмовляючи з дитиною, нахиляються до неї так, щоб та їх бачила.
Чуйність
Коли реакція дорослих доброзичлива і передбачувана, діти очікують безпеки і затишку, світ безпечний для них. Постійна реакція вихователя на дитину і стосунки, які виникають між ними, є найважливішим чинником, який визначає ступінь подальшого успіху дітей. Вихователь може реагувати так:
· щойно малюк починає плакати, бере його на руки, з`ясовує причину сліз й усуває її;
· обговорює з батьками й іншими членами сім`ї, як поводитися з дитиною у певних ситуаціях;
· виробляє певні моделі поведінки, які відповідають особливостям дитини. Наприклад, коли Тетянка лягає спати, то любить, щоб її погойдали, а Юрко – щоб його погладжували по спинці;
· пестіть дитину коли є можливість.
Повага
Повага до дітей означає віру в їх здібності та потенціал розвитку. Щоб проявити повагу:
· дізнайтеся про особливості, інтереси, потреби, схильності дитини;
· робіть так, щоб діти самі шукали власні рішення;
· просіть дітей поділитися своїми ідеями.
Емпатія
Здатність розуміти і приймати емоційний стан, недоліки, думку іншого і є емпатією. Навчитися емпатії – означає мати досвід такого самого ставлення до себе.
Дорослі можуть виявляти емпатію до дітей різними способами:
· пристосовуючись до настрою дитини;
· виражаючи почуття дітей мімікою, голосом, жестами;
· повторюючи за дітьми звуки;
· називаючи емоції дітей просто і без оцінки: «Ти почуваєшся щасливим», «Ти дуже розхвилювався», «Ти засмучений»;
· хвалячи дітей, коли вони виявляють зародки емпатії стосовно їнших: «Як ти добре мене обійняв», «Ти пожалів Марійку»;
· у відповідь на жести дитини промовляють: «Ти хочеш персика»;
· повторюють і розвивають сказане дитиною. Наприклад, дитина каже: «черевик». Дорослий: «Ти хочеш знайти свій улюблений червоний черевик»
Щирість
Щирість означає, що дорослі мають бути правдиві, розумні і мають хвалити дітей.
Щирість виражається так:
· чесно зізнайтеся, коли щось не так. Уникайте вселяти в дітей помилкові надії;
· будьте поруч, коли діти чимось самостійно займаються, щоб підтримати і підбадьорити їх;
· подякуйте дітям за допомогу чи спробу щось зробити;
· пояснюйте дитині, чому ви просите зробити щось, чого їй спочатку не хочеться.
Для розвитку автономності і упевненості можна використовувати такі прийоми:
o дати дітям можливість самостійного вибору. Нехай вони самі вирішують, з якої чашки пити, яку книжку розглядати, які фрукти їсти, чим зайнятися і яку руку мити першою;
o дати дітям можливість самостійно обслуговувати себе. Вони можуть самі налити сік, одягтися (наскільки це можливо) і допомогти навести порядок після гри. Заохочуйте подібні прагнення;
o дати дітям можливість (не забуваючи при цьому про їхню безпеку) досліджувати матеріали, не коментуючи як само це слід робити;
o дати дітям можливість фізично досліджувати навколишній світ – забиратися на гірку, ходити по колоді, стрибати з невисоких східців. Починаючи і повторюючи ці дії, діти вдосконалюються;
o дати дітям доволі часу для роботи з різноманітними матеріалами, щоб вони експериментували, пробували, здійснювали вибір, бачили результати своїх дій.
|